De Miltmeridiaan

Na vorige keer gesproken te hebben over de Maagmeridiaan, aan we nu verder met de volgende, de Miltmeridiaan. Deze is actief tussen 9:00 en 11:00 uur ’s morgens.

De Milt

De milt is een boonvormig orgaan welke links in de bovenbuik ligt, onder het middenrif, achter de maag. De milt is onderdeel van ons afweersysteem en afweermechanisme door de vorming van antilichamen en witte bloedlichaampjes. Daarnaast worden verouderde rode bloedlichaampjes afgebroken.

Route

De miltmeridiaan begint aan de binnenzijde van de grote teen en gaat langs de binnenkant van de voet over de bovenkant van de enkel naar het onderbeen.

Miltmeridiaan

Daarna loopt hij voorlangs de levermeridiaan direct naar het schaambeen de buikholte in. Daar maakt hij verbinding met de milt en de maag. Hier splits hij op.

De hoofdstroom van deze meridiaan komt weer aan de oppervlakte en loopt naar boven toe over de borstkas en de hals. Hier verdwijnt deze weer naar binnen tot aan de tong.

De andere vertakking blijft aan de binnenkant en leidt naar het hart. Hier maakt hij ook contact met de hartmeridiaan.

Functie

Het is niet voor niets dat de maag en miltmeridiaan met elkaar verbinden. De maag heeft als functie om te verteren. Het gaat hierbij niet alleen om eten en drinken, maar ook om emoties en gedachten. Dit geldt ook voor de milt.

Deze heeft als functie om op de juiste wijze te transformeren en transporteren. Dit geldt zowel voor voedsel als voor gedachten en emoties.

De maag en de milt hebben het element Aarde. Moeder aarde heeft als functie het voeden en laten groeien van alle levende wezens op aarde. Dit doen de maag en de milt voor ons lichaam.

Mentaal en fysiek

Als de energie van de miltmeridiaan verstoord is kan dit verband houden met veel piekeren, moeite met ontvangen, te veel geven, een sterke behoefte aan empathie of juist overbezorgd zijn.

Fysiek gezien kun je een verstoring in de miltenergie waarnemen door onder andere misselijkheid en braken. Ook een slechtere spijsvertering en vermoeide ledematen kunnen waargenomen worden.

Specifieke houdingen om de miltmeridiaan te stretchen

  • Pigeon pose
  • Dragon pose
  • Saddle pose
  • Frog pose

Deze bovenstaande poses zorgen vooral voor een stretch in de heup en bekken gebied. Ook dit is een plaats waar wij mensen veel spanning en stress vasthouden.

Pigeon Pose
Dragon pose
Saddle pose
Frog Pose

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *